mazhaby siasy

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پربیننده ترین مطالب

آیا بودجه 95 رنگ و بوی "اقتصاد مقاومتی" می‌دهد؟

جمعه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۳۹ ب.ظ
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا از سال 73 شروع شد که رهبر معظم انقلاب تصمیم گرفتند سالها را با نام‌های خاصی مشخص کنند اما نامگذاری رسمی نوروز هر سال توسط رهبری از سال 78 آغاز شد.

این موضوع زمانی با ماجرای اقتصادی گره خورد که با گذشت چندین سال از انقلاب و آمدوشد دولت‌ها و مجلس‌های متفاوت، مردم هنوز احساس می‌کردند چرخ دنده‌های اقتصادی به خوبی نمی‌چرخد. رهبر انقلاب که همیشه سربزنگاه‌های تاریخی حساسیت‌ها را درک کرده اند درسال 88 تصمیم می‌گیرند این سال را با تأکید بر اقدامات و موضوعات اقتصادی نامگذاری کنند.
باشگاه خبرنگاران - آیا بودجه 95 رنگ و بوی
رنگ و بوی مختلف اقتصادی

در تمامی سالهای گذشته دغدغه همه مسئولین و وعده‌های انتخاباتی حول محور اقتصاد و بهبود شرایط معیشتی می‌چرخید، سال 88 توسط رهبری سال "حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف" و به همین ترتیب سالهای بعدی با نام‌های "همت مضاعف، کار مضاعف"، "جهاد اقتصادی، تولید ملی"، "حمایت از کار و سرمایه ایرانی"، "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی"، "اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی"، "سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی" و در نهایت امسال را نیز با نام "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نامگذاری کردند.

تولید داخلی و حل مشکل بیکاری، محور اصلی سخنان مقام معظم رهبری

آیت الله خامنه ای در نوروز امسال در پیام نوروزی خودشان بیش از پیش بر موضوع اقتصاد و تکیه بر توان داخلی تاکید کردند و گفتند:به گمان من مسئله‌ی اقتصاد در اولویت اول است. یعنی وقتی انسان نگاه میکند، در میان مسائل اولویت‌دار، از همه فوری‌تر و نزدیکتر، مسئله‌ی اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله‌ی اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیبهای اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تأثیرگذار باشند.
//////////

در مسئله‌ی اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله‌ی تولید داخلی است؛ مسئله‌ی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئله‌ی تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائی است که مردم آنها را حس میکنند و مطالبه میکنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان میدهد که این مطالبات مردم و این خواسته‌های مردم بجا و به‌مورد است.

اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ی اینها در مجموعه‌ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ی اینها است. میشود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ میشود به جنگ رکود رفت؛ میشود گرانی را مهار کرد؛ میشود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ میشود فرصتهای بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصتها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد.

حساسیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که پس از آمدن سال 95 دیگر داستان برجام و تحریم‌ها برداشته شده است و حالا همه فهمیده‌اند که کلید حل مشکلات اقتصادی در داخل کشور است . دیگر زمان آن رسیده است که دولتی که پس از ماه‌ها تلاش در عرصه سیاست خارجی به موفقیت چشمگیری دست یافته است در داخل کشور نیز دست به اقدام و عمل در راستای بهبود شرایط اقتصادی بزند.

حالا که دیگر با سقوط بی‌سابقه بهای نفت در ماه‌های گذشته مسئولین کشور متوجه شده‌اند دیگر نمی‌توان برای ارزآوری به کشور بر این طلای سیاه تأکید کرد و باید مشکلات را طور دیگری حل کنند و کلید حل این مشکلات هم چیزی نیست جز تأکید و تکیه بر اقتصاد مقاومتی.

و حالا پس از برجام

بودجه سال 95 در حالی تقدیم مجلس شد که قول و زنجیرهای تحریم‌ها از پای اقتصاد کشور برداشته شده بود و قرار بود این بودجه و همچنین برنامه ششم توسعه براساس اقتصاد مقاومتی تنظیم و تقدیم مجلس شود. 

این مسئله که بودجه سال 95 و همچنین برنامه ششم توسعه تا چه میزان بر پایه اقتصاد مقاومتی بنا شده است یکی از موضوعات مورد بحث این روزها در دو کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق است.

اقتصاد مقاومتی فقط در بخش‌هایی از بودجه 95 لحاظ شده است

محمدرضا پور ابراهیمی،عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه بودجه تنها بخشی از ظرفیت کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی است اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی ابعاد مختلف و متفاوتی دارد که باید مدنظر قرار گیرد.
//////////

وی با اشاره به اینکه در بخش‌هایی از بودجه سال 95 بصورت جامع و کامل اقتصاد مقاومتی لحاظ شده ولی در بخش‌هایی نیز این مسئله در نظر گرفته نشده است،‌ تصریح کرد: برای مثال سهم نفت از بودجه عمومی یکی از مواردی است که به خوبی اقتصاد مقاومتی در آن لحاظ شده است اما در مواردی چون اقتصاد دانش بنیان چندان این مسئله در نظر گرفته نشده است.

نماینده کرمان در پایان خاطر نشان کرد: باید به این مسئله توجه کرد که علی رغم اینکه بودجه یکی از موارد مهمی است که باید در آن اقتصاد مقاومتی لحاظ شود ولی بودجه نمی‌تواند به تنهایی تمام ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی را احیا کند.

تغییرات محسوسی در بودجه 95 نداشته ایم

موسی الرضا ثروتی ،عضو کمیسیون برنامه و بودجه  در پاسخ به این سوال بودجه 95 تا چه میزان بر اساس اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است اظهار داشت: بودجه امسال دقیقا مشابه بودجه سال گذشته بوده است، تنها مقداری از اعداد و ارقام آن تغییر کرده است.
//////////

وی ادامه داد: دولت تبصره‌ای را در لایحه بودجه 95 تحت عنوان تبصره 19 آورده بود که این  تبصره تنها  مورد مربوط به اقتصاد مقاومتی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در تبصره 19 لایحه بودجه 95 به دولت اجازه داده شده علاوه بر این بودجه 10 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر کند و آنرا صرف کارهای اقتصادی و تولیدی کند، افزود: البته نمایندگان با این موضوع مخالفت کردند و دلیل ان این بود که دولت قبلا هم حدود 30هزار میلیارد تومان مجوز اوراق مشارکت خزانه را در اختیار داشته اما اقدامی در این راستا انجام نداده است.

ثروتی با بیان اینکه در حال حاضر در بودجه 95 چیزی از اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری قابل مشاهده نیست، گفت: در هیچ سالی بعد از انقلاب مجلس بیش از 2درصد در تغییر بودجه نتوانسته است تاثیرگذار باشد و در حال حاضر هم تغییراتی که پس از بررسی توسط نمایندگان در بودجه انجام شد بیش از 2درصد نیست.

بودجه برشی کوچک از برنامه ششم توسعه است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی ، عضو دیگر کمسیون برنامه و بودجه در مجلس اما در این باره نظر متفاوتی دارد و معتقد است: دولت در راستای استوار کردن پایه‌های بودجه بر اقتصاد مقاومتی تلاش خود را کرده است.
//////////

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس نیز تا جایی که توانسته‌اند نظرات خود را در کمیسیون تلفیق  اعمال کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت بالای 90درصد تلاش خود را در جهت استوار کردن پایه‌های بودجه بر اقتصاد مقاومتی کرده است، افزود: البته باید توجه داشته باشیم برنامه بودجه یکساله است و اصل موضوع باید در برنامه‌های چندساله توسعه در نظر گرفته شود و در حقیقت بودجه برشی کوچک از یک برنامه بلند مدت است. تحقق 100 درصدی اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: نمی‌توان دولت را متهم کرد که بر خلاف اقتصاد مقاومتی عمل کرده است اما تا حدی هم اشکالاتی در بودجه وجود داشته است به طور مثال می‌توانست سهم نفت در بودجه 95 کمتر از این باشد.

تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بیشتر نیازمند فرهنگ سازی است تا قانون گذاری

غلام رضا مصباحی مقدم ، عضو کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره میزان رعایت شدن بند های اقتصاد مقاومتی در بودجه سال 95 معتقد است: پیشنهادی دولت استفاده از حداکثر درامد نفت را در سال 95 مبنا قرار داده بود، لذا در سال 95 واریزی به صندوق توسعه ملی از ماه یازدهم و از سقف 20 درصد صورت خواهد گرفت که این دقیقا نقطه مقابل یکی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که قطع وابستگی به نفت را دنبال می‌کند.

//////////
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: خوشبختانه کمیسیون تلفیق مجلس این مسائل را اصلاح کرد و مجلس یکسری مصوبات قبلی نیز در راستای رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی داشته است.

مصباحی مقدم درباره عملکرد مجلس برای اصلاح لایحه تقدیمی دولت گفت: با توجه به فرصت اندکی که در اختیار نمایندگان بود بیش از این موفق به اصلاح این لایحه نشدند.

وی ادامه داد: تحقق اقتصاد مقاومتی خیلی نیاز به مسائل بودجه ای و قانونی ندارد بلکه نیازمند اقدامات عملی است که دولت باید انجام دهد مانند رفع موانع تولید و ببرداشته شدن مقرراتی که دست و پا گیر هستند، لذا دولت می تواند با چند مصوبه این مسائل را اصلاح کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: ما نیازمند فرهنگ اقتصاد مقاومتی هستیم که اینموضوع نیز نیازمند اقدام عملی است، بنابراین دولت باید مردم را به سرمایه گذاری تشویق کند.

فاغ از این که برای اجرایی شدن اقصاد مقاومتی کشور نه تنها به مسائل قانونی و بودجه ای بلکه به اصلاحات فرهنگی نیز نیاز دارد امید است با توجه به تاکیدات پی در پی رهبر معظم انقلاب اسلامی و در فضای پس از برداشته شدن تحریم ها و موفقیت های سیاسی خارجی دولت، بودجه 95 که همانا برشی از برنامه ششم توسعه است در راستای اقتصاد مقاومتی اجرایی شود تا گره ای از مشکلات کشورمان به دست دولت مردان و به همت ملت ایران باز شود.

گزارش از نیلوفر افسانه

انتهای پیام/
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۰
مجتبی مرتضوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی