mazhaby siasy

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پربیننده ترین مطالب

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،همزمان با آغاز دوباره بحران کهنه منطقه قره باغ که با وجود مناقشات متعدد در منطقه موجبات تآسف را فراهم آورده است، جمهوری اسلامی ایران میزبان چهارمین دوره اجلاس سه‌جانبه وزرای امورخارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در محل هتل بام سبز رامسر بود. بدین منظور منظور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و المار ممد یاروف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان سه ضلع اصلی، در این نشست مهم گرد هم آمدند. 

سیاستهای صلح طلبانه و جنگ ستیز ایران در نظام بین الملل

وزیران خارجه سه دولت پیرامون روابط با یکدیگر و مسائل منطقه دیدار و گفت‌وگو کردند. مستقل از اینکه با بوجود آمدن درگیری بین دو همسایه حوادث تلخ و ناگواری رخ می دهد اما تقارن این نشست به میزبانی کشورمان با از سری گیری در گیریها در قره باغ می تواند به فال نیک گرفته شود؛ چنانچه می دانیم مواضع جمهوری اسلامی ایران نه تنها در منطقه بلکه در فرامنطقه خاصه در مورد هر نوع  و شکلی از جنگ و خونریزی  مواضعی در راستای بازگشت به امنیت و ثبات طرفین درگیر بوده است.

لذا به جرات باید اذعان کرد؛ سیاستهای صلح طلبانه و جنگ ستیز حاکمیتی ایران در نظام بین الملل می تواند آب سردی بر پیکره هر نوع آتش افروزی و بحران در منطقه باشد چرا که تهران در سالیان متمادی از ادوار سیاسی خویش همواره بر حسن همجواری کشورها تآکید داشته و در عمل به غایت بدان اهتمام ورزیده است. از این رو برآورد می گردد نظر به برگزاری این نشست در ایران  با محوریت گزینه های متوازن کننده جمهوری اسلامی،شانس بیشتر و بهتری برای موفقیت و نیز بازگشت مجددآرامش به این نقطه از جهان متصور بود. 

سیاستهای صلح طلبانه و جنگ ستیز ایران در نظام بین الملل

 بحران قره‌باغ از موضوعات مورد بحث نشست رامسر


همان گونه که به نظر مخاطبان گرامی رسید، برگزاری این اجلاس در حالی صورت پذیرفت که سایه جنگ میان ارمنستان و آذربایجان بر سر قره‌باغ، این نشست را تحت تاثیر خود قرار داده است. موضوعی که رییس سیاست خارجی ایران با اشاره به آن از آمادگی ایران برای حل مشکل قره‌باغ خبر داده است. ظریف بعد از پایان این اجلاس یک روزه با هدف شرکت در اجلاس سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و روسیه راهی باکو (آذربایجان)  شد.

همزمان با برگزاری اجلاس وزرای خارجه در باکو، اجلاس معاونان وزرای کشورهای حاشیه دریای خزر نیز در این کشور برگزار می‌شود.در همین ارتباط، وزیر امور خارجه ایران آمادگی کامل ایران برای به‌کارگیری مساعی جمیله با هدف حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ را اعلام کرد. وزیر خارجه آذربایجان که برای شرکت در چهارمین نشست اجلاس سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه ظهر دیروز وارد رامسر شده بود با ظریف به گفت‌وگو و رایزنی پرداخت.

سیاستهای صلح طلبانه و جنگ ستیز ایران در نظام بین الملل

ظریف در این دیدار با اشاره به مشکلات و بحران‌های موجود در منطقه و در روابط میان کشورهای مختلف اعلام کرد: در این شرایط باید همه تلاش‌ها به‌کار گرفته شود تا شاهد تشدید یک مشکل و بحران دیگر نباشیم. (توضیح اینکه مساعی جمیلهدر وازگان علوم سیاسی، یکی از روش‌های حل اختلافات بین‌المللی است که به موجب آن طرف سومی با رضایت دولت‌های دارای اختلاف برای وساطت دوستانه تلاش می‌کند مذاکره بین دولت‌های مربوطه را امکان‌پذیر کند، بدون آنکه لزوما پیشنهادهای اساسی برای حل اختلاف ارائه کند). وزیر امور خارجه همچنین با تاکید بر ضرورت توقف فوری درگیری‌ها و بازگشت مجدد آرامش به منطقه قره‌باغ و اشاره به تماس تلفنی خود با وزیر امور خارجه ارمنستان آمادگی کامل ایران برای به‌کارگیری مساعی جمیله با هدف حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه جاری را اعلام کرد.

بعلاوه طرفین در این دیدار همچنین با بررسی آخرین تحولات روابط دوجانبه، درخصوص سفرها و دیدارهای متقابل مقامات دو کشور و اقدامات ضروری برای گسترش همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها به ویژه در حوزه‌های مختلف اقتصادی رایزنی و تبادل نظر کردند. در این اجلاس خط مشی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باز هم بدین گونه تعریف شد که: هدف ما پایان دادن به این درگیری‌ها است و معتقدیم که باید با درایت کشورهای منطقه به خصوص همسایگان در منطقه‌ ما شاهد فضای صلح و آرامش باشیم.

تاکید دوباره تهران بر ضرورت مبارزه با تروریسم

 وزیر امور خارجه هدف از برگزاری این اجلاس‌ را ترغیب و تشویق همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف بین سه کشور همسایه و مسلمان عنوان کرد. خطر افراطی‌گری و تروریسم منطقه ما را تهدید می‌کند و کشورهای منطقه از آن رنج می‌برند. رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: هماهنگ کردن تلاش‌ها برای مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم یکی دیگر از اهداف برگزاری این اجلاس است. همزمان با این تحولات، وزارت دفاع قره‌باغ اعلام کرد که ارمنستان و آذربایجان به توافقی برای پایان دادن به درگیری‌ها در این منطقه متشنج دست یافتند و توافق آتش بس میان دو کشور به امضا رسیده است. این آتش‌بس پس از چهار روز درگیری میان ارتش آذربایجان و نیروهای قره‌باغ که از سوی ارمنستان حمایت می‌شوند به امضا رسیده که ده‌ها کشته از دو طرف برجای گذاشته است.

سیاستهای صلح طلبانه و جنگ ستیز ایران در نظام بین الملل

حل مسالمت‌آمیز اختلافات

در ادامه سیاست مصالحه جویانه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جنگ قره‌باغ، وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای ارمنستانی خود با تاکید بر ضرورت توقف درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ خواهان بازگشت آرامش به منطقه و حل مسالمت‌آمیز اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد. ظریف در این تماس تلفنی همچنین آمادگی ایران برای ایفای نقش در این زمینه در صورت تمایل طرفین درگیر را اعلام کرد.


نشست سه جانبه روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در باکو

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد اجلاس وزیران امور خارجه روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان که برای روز هفتم ماه آوریل (19 فروردین ماه) در باکو برنامه‌ریزی شده است، در موعد مقرر برگزار می‌شود. خانم ماریا زاخارووا تاکید کرد: وزیران امور خارجه روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در اجلاس سه‌جانبه باکو در مورد موضوعات مورد علاقه سه طرف در همکاری‌های منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل‌نظر خواهند کرد.

سیاستهای صلح طلبانه و جنگ ستیز ایران در نظام بین الملل

تشکیل کمیته راهبری دائمی

بعد از پایان چهارمین نشست مشترک وزیران خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه، مقامات سه کشور تصمیم گرفتند کمیته راهبری دائمی برای پیگیری و اجرایی کردن مصوبات نشست مورد اشاره و نشست‌های قبلی و آتی را تشکیل دهند. محمدجواد ظریف، بعد از پایان نشست با دو همتای ترکیه‌ای و آذربایجانی‌اش در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب اعلام کرد: همکاران ما طی دو سه روز گذشته روی دو سند کار کرده‌اند که امروز در نشست وزیران خارجه دو سند مورد اشاره به تصویب و امضا رسید.

او سند اول را بیانیه اجلاس عنوان کرد و گفت: در این بیانیه بر اصول مشترک سه کشور و اهمیت پایبندی بر آن تاکید شده است، همچنین در این بیانیه بر افزایش همکاری‌های سه کشور در زمینه‌های مختلف اشاره شده است. وزیر خارجه همچنین سند دیگری را که مورد توافق و امضای وزیران خارجه سه کشور قرار گرفت، برنامه مشترک کاری دو سال آینده عنوان کرد و گفت: در این سند تبیین شده است که سه کشور چه اقداماتی را در طول این مدت انجام دهند و چه همکاری‌هایی را با یکدیگر داشته باشند.


سیاستهای صلح طلبانه و جنگ ستیز ایران در نظام بین الملل

ظریف همچنین با بیان اینکه در این راستا بر همکاری‌های سه کشور در زمینه‌های مختلف و عزم سه کشور برای تامین صلح و امنیت اشاره شده است، گفت: بحث‌های خوبی در این جلسه صورت گرفت که نتایج آن در بیانیه پایانی متبلور است. او به برخی دیگر از جزئیات بیانیه پایانی این اجلاس و نکات مورد گفت‌وگو بین مقامات سه کشور اشاره کرد و گفت: سه طرف بر مواضع مشترک با رعایت اصول حقوق بین‌الملل و اجرای صحیح توافقات و تعهدات خود تاکید کردند.در انتها امیدواریم نقش سازنده و همواره موثر ایران در حل مسایل مورد اختلاف در سطح بین المللی، مولود روزهای خوب و منطقه ای عاری از جنگ و اسلحه علیه مردم بی گناه باشد و امنیت و صلح بین همسایگان گسترش یابد.
محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۰
مجتبی مرتضوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی